Medezeggenschapsraad
Medezeggenschapsraad
Aan onze school is op grond van de Wet Medezeggenschap Scholen een medezeggenschapsraad verbonden. De MR bestaat uit 8 leden, waarvan de helft bestaat uit ouders en de andere helft uit personeel. De leden worden rechtstreeks gekozen uit de ouders en het personeel. Het MR-lidmaatschap kent volgens het MR-reglement een zittingsduur van drie jaar.
De MR heeft als geheel op een aantal punten instemmingsrecht en adviesrecht als het gaat om school-organisatorische zaken die gevolgen hebben voor leerlingen en leerkrachten. Ook de beide geledingen hebben soms apart instemming of advies te verlenen. Het gaat dan o.a. over de schoolbegroting, het schoolplan, het jaarverslag, de schoolgids, het veiligheidsplan, beleidswijzigingen, aanstelling of ontslag schoolleiding, verbouwingen, schooltijden en de hoogte van de ouderbijdrage. De directeur, die geen deel uitmaakt van de medezeggenschapsraad, is de door het bestuur gemandateerde gesprekspartner van de MR.
De MR en het schoolbestuur mogen elk onderwerp bespreken dat te maken heeft met de school. Dit betekent dat de MR over alle zaken voorstellen mag doen of een eigen standpunt mag innemen. Het schoolbestuur moet dan binnen drie maanden reageren. De MR heeft recht op alle informatie die voor het uitoefenen van de medezeggenschap noodzakelijk is.
Het schoolbestuur moet minstens twee maal per jaar de MR in de gelegenheid stellen de algemene zaken in de school met hen te bespreken. In de praktijk komt de MR ruim acht keer bijeen.
Contact MR: MR@mariaschool.nl
De samenstelling van de MR is als volgt:
Oudergeleding |
Personeelgeleding |
---|---|
Sjoerd van der Kooij |
Miranda Rumondor |
Ellen Kruidhof |
Janneke Gouweleeuw |
Steef Rademaker |
Liesbeth Bakker |
Yvette Koedijk |
Rianne van der Kooij |
Vergaderen
Als u een vergadering bij wilt wonen kan dat. De vergaderingen zijn, behoudens agendapunten met een vertrouwelijk karakter, openbaar toegankelijk en worden gehouden op het Oranje Nassauplein. De vergadertijd is van 19.30 u. tot 21.30 u.
De vergaderdata zijn:
13 december 2023
7 februari 2024
20 maart 2024
24 april 2024
12 juni 2024
Gemeenschappelijke medezeggenschapsraad (GMR)
Elke school is tevens vertegenwoordigd in de GMR met een lid (oudergeleding of personeelsgeleding), dat stemgerechtigd is. Een lid heeft zitting voor drie jaar. Ook in de GMR bestaat instemmingsrecht en adviesrecht voor de gehele raad en in sommige gevallen voor de geledingen apart. In de GMR worden zaken besproken die voor alle scholen van de stichting van belang en dus schooloverstijgend van toepassing zijn, o.a. meerjarenbestuursformatieplan, begroting en jaarrekening van de stichting, klachtenregeling, toelating en verwijdering van leerlingen, vakantieregeling. Het College van Bestuur is de gesprekspartner van de GMR.
Het secretariaat van de GMR is bereikbaar op gmr@laurentiusstichting.nl
Het medezeggenschapsstatuut
Het medezeggenschapsstatuut dat voor de gehele stichting geldt voor een periode van steeds twee jaar regelt de wijze waarop de medezeggenschap is ingericht, hoe de informatievoorziening van bevoegd gezag naar GMR/MR verloopt, hoe de communicatie binnen de organisatie verloopt en hoe de GMR en de MR gefaciliteerd wordt.
Het GMR- en het MR-reglement en de medezeggenschapsstatuten zijn ter inzage op school en te vinden op de website van de Laurentius Stichting